گزارش گاردین از آمادگی اسرائیل برای حمله انتقامی به ایران

دسته‌بندی نشده

ایران بر حق خود برای “پاسخ مناسب و بازدارنده” علیه  پافشاری کرده است زیرا وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، به همتای آمریکایی خود گفته است که تهران در حال آماده سازی برای یک حمله نظامی در مقیاس بزرگ است.

این در حالی است که ایالات متحده اعلام کرد که دستور استقرار زیردریایی یو اس اس جورجیا، یک زیردریایی موشک هدایت شونده با موتور هسته ای در خاورمیانه را صادر کرده است، در حالی که نگرانی ها از عزم ایران و گروه های نیابتی آن برای انتقام گیری از قتل اسماعیل هنیه افزایش یافته است.

پیش از این، رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا از تهران خواسته بودند که از هرگونه حمله تلافی جویانه که منجر به تشدید تنش های منطقه ای پس از کشته شدن هنیه و یکی از رهبران حزب الله در بیروت در ماه گذشته می شود، خودداری کند.

بیانیه مشترکی که توسط رئیس جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون، نخست وزیر آلمان، اولاف شولز، و نخست وزیر بریتانیا، کایر استارمر امضا شد، خواستار آتش‌بس در غزه، بازگرداندن تعداد زیادی از گروگان‌های و «بدون محدودیت» شد. ارسال کمک های بشردوستانه

جنگ باید اکنون پایان یابد و همه گروگان‌هایی که هنوز توسط حماس بازداشت هستند باید آزاد شوند. در این بیانیه آمده است که مردم  به تحویل و توزیع فوری و بدون محدودیت کمک نیاز دارند.

افزایش سریع تنش ها به دلیل اظهارات مقامات ایرانی و اسرائیلی مبنی بر اینکه تهران در آستانه یک حمله تلافی جویانه در مقیاس وسیع قرار دارد، ایجاد شده است.

روز جمعه، یکی از معاونان فرمانده سپاه پاسداران ایران به خبرگزاری‌های محلی گفت که این کشور قرار است دستور رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله علی خامنه‌ای، را برای «مجازات سخت» اسرائیل به خاطر ترور هنیه در 31 ژوئیه اجرا کند.

در بیانیه ای در روز دوشنبه، وزارت گالانت تایید کرد که این تماس یک شبه انجام شده است. در این بیانیه آمده است که گالانت و آستین در مورد هماهنگی عملیاتی و استراتژیک و آمادگی ارتش اسرائیل در برابر تهدیدات ایران گفتگو کرده اند.

در بیانیه ای پس از انجام این گفتگو، پنتاگون گفت آستین به گروه حمله آبراهام لینکلن دستور داده است تا استقرار خود را در منطقه تسریع کند.

در این بیانیه آمده است : “وزیر آستین بر تعهد ایالات متحده برای برداشتن هر گام ممکن برای دفاع از اسرائیل تاکید کرد و به تقویت موقعیت و توانایی های نظامی آمریکا در سراسر خاورمیانه با توجه به تشدید تنش های منطقه ای اشاره کرد.”

ارتش ایالات متحده قبلاً گفته بود که جت های جنگنده و کشتی های جنگی نیروی دریایی بیشتری را در خاورمیانه مستقر خواهد کرد زیرا واشنگتن به دنبال تقویت دفاعی اسرائیل است.

ترس فزاینده از حمله ایران باعث شده تعدادی از خطوط هوایی بین المللی پروازهای خود را به منطقه لغو کنند.

شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا روز دوشنبه اعلام کرد که تعلیق پروازهای تل‌آویو، تهران، بیروت، امان و اربیل را تا ۲۱ اوت تمدید می‌کند و همچنین از استفاده از حریم هوایی ایران و عراق خودداری می‌کند.

خطر رو به افزایش رویارویی گسترده تر با ایران و نیروهای نیابتی آن در بحبوحه تداوم حمله اسرائیل به غزه است، جایی که مقامات وزارت بهداشت حماس گفته اند که از زمان آغاز درگیری در ماه اکتبر، زمانی که حماس غافلگیرکننده شد، تقریباً 40000 فلسطینی کشته شده اند. حمله به جوامع جنوب اسرائیل

به گفته مقامات بهداشتی محلی، یک روز پس از حمله به مدرسه التابعین ، ارتش اسرائیل دستور تخلیه بیشتر در جنوب غزه را صادر کرد . این حمله یکی از مرگبارترین حملات در جنگ 10 ماهه بود.

اسرائیل بارها دستور تخلیه دسته جمعی را صادر کرده است، زیرا سربازانش به مناطقی که به شدت ویران شده بودند، جایی که قبلاً با شبه نظامیان فلسطینی می جنگیدند، بازگشتند. اکثریت قریب به اتفاق جمعیت 2.3 میلیون نفری غزه، اغلب چندین بار، در قلمرو محاصره شده به طول 25 مایل (40 کیلومتر) و عرض حدود 7 مایل (11 کیلومتر) آواره شده اند.

آخرین دستور تخلیه شامل مناطقی از خان یونس، دومین شهر بزرگ غزه، از جمله بخشی از منطقه بشردوستانه اعلام شده توسط اسرائیل است که ارتش گفته است از آنجا راکت شلیک شده است. اسرائیل حماس و دیگر شبه نظامیان را متهم می کند که در میان غیرنظامیان پنهان شده اند و از مناطق مسکونی حملاتی را انجام می دهند.

منطقه بشردوستانه در طول جنگ با دستورات مختلف تخلیه به طور پیوسته کاهش یافته است. صدها هزار نفر در اردوگاه‌های چادری محقر با خدمات عمومی اندک جمع شده‌اند یا به دنبال سرپناهی در مدارس بوده‌اند، هرچند سازمان ملل می‌گوید صدها نفر از آنها مستقیماً آسیب دیده‌اند یا آسیب دیده‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که باید در پاسخ به درخواست وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل مبنی بر قطع کمک به غزه، اعمال تحریم ها را بررسی کند.

جوزپ بورل در اواخر روز یکشنبه در ایکس گفت که اظهارات اخیر ایتامار بن گویر “تحریک به جنایات جنگی” است و افزود که “تحریم ها باید در دستور کار اتحادیه اروپا باشد”.

بن‌گویر در پست خود در X و در مصاحبه‌های رسانه‌ای گفت که اسرائیل به جای موافقت با یک توافق آتش‌بس احتمالی، باید جلوی ورود کمک‌های بشردوستانه و سوخت به غزه را بگیرد تا زمانی که حماس همه گروگان‌ها را آزاد کند. گروه شبه نظامی را به زانو درآورد.

بن‌گویر بارها از اسرائیل خواسته است تا غزه را برای همیشه اشغال کند، شهرک‌های یهودی را در آنجا بازسازی کند و مهاجرت «داوطلبانه» فلسطینی‌ها از این سرزمین را تشویق کند. او که یکی از اعضای کلیدی ائتلاف حکومتی بنیامین نتانیاهو است، تهدید کرده است که اگر دولت در مذاکرات آتش‌بس امتیازات زیادی بدهد، دولت را سرنگون خواهد کرد.

بورل از دولت اسراییل خواست تا “به طور واضح از این تحریکات برای ارتکاب جنایات جنگی فاصله بگیرد” و “با حسن نیت” در مذاکرات آتش بس با میانجیگری ایالات متحده، قطر و مصر شرکت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *